onsdag 5 februari 2014

Säljer Avanza Bank

Sålde idag mina 350 Avanza aktier för 245kr styck. Inbringade 85750kr och blev en avkastning på 78% + utdelning.
Jag använder själv Avanza och är väldigt nöjd kund, Tycker dom ligger i framkant vad gäller nya idéer osv. Men jag anser att värderingen har blivit alldeles för hög i dagsläget. P/E tal på över 30 och Direkavkastning på 3,3 % känns inte helt rätt..
Upprepar historien sig så kommer jag kunna gå in i Avanza vid en bättre kurs senare då aktien har en tendens att kunna svänga väldigt mycket. Inte bestämt kurs men kan nog tänka mig köpa vid 150kr igen då jag långsiktigt tror Avanza har framtiden för sig!

Pengarna från försäljningen sattes i Catella avkastningsfond.

2 kommentarer:

  1. Funderar på att göra samma sak med mina Avanza aktier. Långt ifrån så många som du hade men ändå en hyffsad vist. Inköpta på 172 - sista notering igår 251.Jag tror också att Avanza har tiden framför sig men värdering är precis som du säger - hög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid svårt med försäljningar av bolag som man tror på! Långsiktigt så är nog 250 kr inte alls en orimlig nivå.. Ser man historiskt på kursen så brukar kursen svänga mycket i Avanza och jag hoppas få bli ägare igen =) Vad tycker du är en rimlig värdering ?

      Radera